maandag 12 mei 2008

Lang leve de atheïstische middelmaat!

Ze gooit het kind met het badwater weg.

De reacties op mijn laatste stuk zijn -- een paar uitzonderingen daargelaten -- niet mals geweest. R. Hartman schreef in de comments op mijn weblog dat hij mijn stuk te lang vond "om geheel te lezen, en vooral ook te eenzijdig," terwijl H. Numan betoogde: "Je mist mijn punt helemaal: het allerbelangrijkste wapen om het mohammedanisme te bestrijden op vreedzame en democratische wijze is scheiding tussen kerk en staat."

Later schreef ene Kishon een uitstekende analyse op Het Vrije Volk en werd vervolgens eveneens gekapitteld door Hartman. In die reactie maakte Hartman terloops ook nog een opmerking over mijn stuk, dat hij typeerde als een "verdediging van Ben Kok," die "voorbij ging aan de essentie van het betoog van H. Numan." Ik kan het volkomen begrijpen dat Hartman geen tijd en zin heeft om mijn lange, taaie epistelen in het geheel te lezen, maar dat hij op basis van een oppervlakkige scan van mijn stuk een dergelijke conclusie trekt, is niet heel netjes.

Ook Numan bleef in een tweede stuk -- dat hij aan mij persoonlijk richtte -- maar hameren op het belang van secularisme, het enige punt waarop ik in mijn stuk nu juist géén kritiek had geleverd. Mijn artikel was geen verdediging van Ben Kok en ook geen aanklacht tegen de "essentie" van Numans reactie op Kok. Ik ergerde me enkel en alleen aan de manier waarop hij de grote monotheïstische religies op één hoop gooide en zonder pardon bij het grof vuil zette. Volgens mij is die houding namelijk typerend voor onze goddeloze, postmoderne samenleving, die niet vanzelfsprekend in alle opzichten een betere is dan die in de "donkere" perioden vóór de Verlichting.

Ik schreef in mijn vorige stuk twee dingen over het verschil tussen het jodendom en met name het christendom enerzijds en de islam anderzijds: 1) "Het probleem is niet religie, het probleem is de islam."; en 2) "De verschillen tussen beide tradities (of beter: syntheses van tradities) manifesteren zich in talloze aspecten van de wereldwijde actualiteit." Wat betreft de inhoudelijke verschillen tussen de islam en "onze" religies wil ik het voorlopig hierbij laten. Ik weet zelf prima wat ik lees in de Koran en in de Bijbel, en ik volg nauwgezet wat christenen en joden van hun leven maken en hoe moslims overal ter wereld zichzelf en anderen het leven zuur maken.

De reacties van de zelfbenoemde voorvechters van vrijheid spreken boekdelen over hun begrip van "beschaving" en haar oorsprong. Dat was precies de reden dat ik de pen ter hand nam voor zowel mijn vorige artikel als het huidige. Mijn stelling -- ik zeg het nogmaals -- is niet dat (sommige) religies bij de wet beschermd dienen te worden en het secularisme een kwaad is (integendeel), maar dat de heftige antireligieuze beschouwingen op Het Vrije Volk en elders het kind met het badwater weg gooien.

Hartman schrijft onder meer: "Het is een absolute misvatting dat we onze 'beschaving' aan de joods/christelijke cultuur te danken hebben. Zonder deze religies waren we al véél eerder beschaafd geweest, religie heeft een rem op de ontwikkeling van de wereld." Numan maakt ook al een dergelijke opmerking: "Ik houd erg veel van koralen van Bach. Bijzonder mooie muziek. Zou Bach zulke werken niet kunnen schrijven voor een seculiere opdrachtgever? Ik betwijfel het. (Denk eens aan G.F. Händel.)" En even later maakt hij het helemaal spannend: "In de jaren tachtig zag de toekomst er rooskleurig uit. We zouden vliegende auto's in het jaar 2000 hebben. Computers die het werk voor ons doen. En meer van dat fraais. Een gouden toekomst. Sorry, maar de realiteit is compleet anders. Na het jaar 2000 viert religieuze kortzichtigheid en intolerantie weer hoogtij."

Hartman en Numans begrip van "beschaving" is dus: ongekende welvaart, wetenschap die het leven immer gemakkelijker maakt voor de mens, gezondheidszorg die de dood steeds verder uitstelt, zo niet uitbant, vliegende auto's, almachtige computers en wat dies meer zij. Dit alles is uiteraard een lineair proces, dat zich inzette in de zeventiende eeuw en zich diende te bevrijden van het juk van religieuze dogma's en andere intolerante tradities. Maar niet te vroeg gejuicht: die laatste weten recentelijk weer wat terrein te winnen, waardoor we anno 2008 min of meer kunnen fluiten naar die vliegende automobielen.

Volgens mij ligt het allemaal wat genuanceerder. Zou Bach zijn muziek ook hebben kunnen schrijven voor een seculiere opdrachtgever? Vast wel, maar volgens mij zegt het feit dat we de laatste vijftig jaar zijn afgedaald naar Britney Spears en "50 Cents" iets over het verschil tussen de respectievelijke samenlevingen waarin deze componisten hun werken produceerden (voor zover men wat betreft de laatste twee over "componisten" kan spreken). Of wil Numan beweren dat het niet aan ons is om te oordelen over de vraag of Bach nu beter is of La Spears? Dat is een wel erg nihilistische gedachte.

Zet één uur de Nederlandse televisie aan en durf nog eens met droge ogen te beweren dat radicaal Verlichtingsdenken beschaving -- en niet een gebrek aan beschaving -- heeft geproduceerd. De Gouden Kooi, TMF en Temptation Island; het zijn prachtige voorbeelden van hoe onze cultuur verloedert en op die manier geleidelijk zijn aanspraak verliest om zichzelf superieur te verklaren aan de islam. Theodore Dalrymple, in mijn ogen één van de beste cultuurcritici van dit moment, schreef eens dat Shakespeare de apotheose vormt van de westerse cultuur. Daar sluit ik me, denk ik, wel bij aan. Of dient onze eigen Jan Wolkers dit prachtige compliment wellicht op zijn conto te krijgen?

Niet geheel onterecht kaart Hartman de rol aan die het onderwijs heeft gespeeld in de opkomst van het cultureel marxisme. "Het is tachtig jaar geleden al begonnen, maar in de jaren zestig van de vorige eeuw in een stroomversnelling gekomen," schrijf hij daarover. Hier maakt hij in mijn ogen een denkfout; het is al veel eerder begonnen. Het is de paradox van de Verlichting dat een filosofische beweging die streeft naar vrijheid en een afkeer van dogma(tisme), juist de basis heeft gelegd voor totalitaire ideeën. (Ik heb dat al vaker geschreven.)

De klassieken en ook de christelijke denkers eisten van hun lezers dat zij prudent en deugdzaam leefden en het beste uit zichzelf zouden halen, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel ten aanzien van naasten en de grotere gemeenschap. De Verlichting leerde ons dat we van nature slecht waren en derhalve beter onze ondeugden konden kanaliseren dan te trachten een onbereikbaar doel na te streven. All men are created equal, en het ideaal van een vreedzame, welvarende samenleving waarin iedereen enkel en alleen kleinschalige ambities najoeg -- zoals brood op de plank en een dak boven het hoofd -- kreeg een hogere prioriteit dan individuele deugdzaamheid.

Het principe is prachtig en niemand kan ontkennen dat de westerse samenlevingen -- met name de Amerikaanse -- de laatste paarhonderd jaar een waar wonder hebben vertoond. Maar de boodschap van de Verlichting had ook een keerzijde: de creatie van een liberale samenleving was geen vanzelfsprekend proces. Langzaamaan volgden er radicalere oplossingen, die de democratisering van kennis en welvaart moesten bespoedigen. Het noemen van de naam Karl Marx in dit kader is -- zeker voor dit publiek -- eigenlijk overbodig. Maar Marx ging met zijn theorieën niet lijnrecht in tegen de Verlichting; hij was er een radicaal product van. De basis bestond al lang voordat hij geboren werd. Ook degene die ervan uitgaat dat de vestiging van een liberale democratie en vrije markt elke samenleving automatisch in een modern stramien kan duwen -- de haal-Turkije-bij-de-EU-lobby is daarvan een treffend voorbeeld --, maakt zich schuldig aan een collectivistisch maakbaarheidsgeloof.

Hartman citeert in de comments op mijn blog en ook in zijn reactie op Kishon een uitnodiging voor een lezing van Dr. Andrew Bernstein aan de Columbia University: "Conventionally, most people believe that morality can only be based in religious faith that in a world without God no principles of right and wrong could exist. Related to this, philosophers have long held that no objective, fact-based, rational code of values is possible. Regarding both points, this talk shows that the exact opposite is true. The purpose of morality is to guide human life on earth and religion is utterly incapable of it. Flourishing life requires a code of secularism, rationality, egoism and freedom."

Kortom, het "opbloeien van leven" -- geleid door moraliteit -- vereist Verlichting en het verwerpen van Openbaring. Het is jammer dat de enige testcase voor deze these het moderne Westen is, waarin de notie van Goed en Kwaad wordt beschouwd als achterhaald. De postmoderne nihilisten op onze universiteiten leren ons dat een dergelijk concept relatief is, of etnocentrisch, zo u wilt. We kunnen dus ook geen objectief oordeel vellen over mogelijk kwaad (zoals wellicht de islam) dat ons omringt.

Zoals met alle ideeën gebeurt, heeft ook déze gedachte haar weg gevonden naar de grote massa's in de westerse samenlevingen. Die gebruiken haar maar al te graag als legitimatie om zich te kunnen bezondigen aan laag gedrag, dat in andere tijden als moreel verwerpelijk zou zijn beschouwd. Prostitutiebezoek en drugsgebruik zijn inmiddels een persoonlijke keuze geworden, die wij niet mogen veroordelen. Evenzo is criminaliteit ook niet meer dan een begrijpelijke uitvlucht voor mensen die door de maatschappij in een hoek zijn gedreven. Wie zijn wij bovendien om de islam een slechte naam te bezorgen, aangezien alle culturen relatief zijn en wij derhalve geen oordeel kunnen vellen over anderen? En wie zijn wij, tot slot, om de gewelddadige radicalen te bestrijden die deze religie produceert? Is de één z'n terrorist niet de ander z'n vrijheidsstrijder? (Het is typisch dat uitgerekend de grote libertariër John Stuart Mill ervan uit ging dat dit soort slechte ideeën zouden worden verdrongen op de "marktplaats der ideeën," maar helaas postuum ongelijk heeft gekregen.)

Met andere woorden: de enige goddeloze samenleving in de geschiedenis van de mensheid beschouwt discussie over moraliteit als ouderwets gezever, enkel afkomstig van abjecte lieden die tevens de onderdrukkende krachten van het christendom, kapitalisme, imperialisme en slavernij verdedig(d)en. "Religie gaat uitsluitend over macht, en onderwerping. Toen, en nu," schrijft Hartman. Hij klinkt bijna als Marx zelve. Het is mijn inziens een product van hetzelfde nihilisme dat ook het cultureel marxisme heeft vormgegeven en waartegen Leo Strauss in de jaren vijftig van de vorige eeuw al ageerde: leg de lat maar lekker laag, lang leve de middelmaat en de ene levenswijze is geenszins beter dan de andere. Het is wat Allan Bloom "the closing of the American mind" noemde, en heeft een way of life gecreëerd die ons westerlingen belemmert totalitaire bedreigingen, van buitenaf én binnenin, van ons af te schudden.

Ik beschouw mezelf als tweehonderd procent secularistisch en wens Jahweh noch Allah noch welke God dan ook een voorkeursbehandeling te laten verkrijgen in onze vrije samenleving. Maar secularisme is niet synoniem aan de totale verbanning van God uit het openbare leven. Sterker, in onze strijd tegen islamitisch radicalisme komt onze christelijke traditie -- net als de klassieke -- uitstekend van pas.

20 opmerkingen:

  1. Secularisme is geen garantie. Gezien het huidige tempo van Islamisering, in de cultuur en getalswijs, is het niet ondenkbaar dat we murw gebeukt voor het dilemma van een op democratische wijze ingevoerde Sharia zullen komen te staan. Tegen die tijd zal de omringende cultuur zoals we op grond van het verleden wel kunnen vaststellen, zoals we die thans kennen wel al deels zijn weggvaagd. Intussen wordt dit land op deplorabele wijze geleid en duurbetaalde zakkenvullers hollen de samenleving uit met loze adviezen en andere aanvullingen op de incompetentie van haar leiders.Het is een absoluut feit dat de Westerse beschaving moreel failliet is en we geen morele positie kunnen innemen. Intussen slaat de aantasting verder toe terwijl de atheisten en theisten hun vernuft benutten ter bestrijding van elkaars denkbeelden. Wie of wat bepaalt eigenlijk die Islam, wie geeft haar een gezicht, in welke landen zijn de leiders gevestigd hoe is de staat van hun geestelijke of spirituele begripsvermogen, wat is de ware aard en wezen van de Islam, hoe is het gesteld met haar werkelijke theologische inzichten en beperkte filosofie? de Islam is niet te verslaan dan alleen van binnenuit en door de genen die werkelijk kennen. En die dienen nu net te beschikken over de morele waarden die als afgedaaan werden beschouwd. Je kunt alleen een vijand verslaan die je kent en als je jezelf kent.
    Symbolischer kon die foto niet van de kaaba die in Pre-Mohammededaanse tijden oorspronkelijk een Shiva tempel was en de Ashwet, de zwarte steen een Shiva-Lingam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pracht artikel. Kan het niet laten, het is "mijns inziens". Mvg. Udi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twee opmerkingen:
    1. Bij de vergelijking Christendom versus Islam, wordt ten onrechte te weinig aandacht gegeven aan de parallel Oude Testament/Koran (de 'goden der wrake), en de ontbrekende tegenvoeter in de Islam voor het Nieuwe Testament. Je kunst stellen dat in relatie tot het Christendom, de Islam (nog) niet toegekomen aan de 'vermenselijking' zoals Christus die in het Nieuwe Testament verwoordt
    2. In principe (letterlijk) zijn alle religies fascistoïde, door het gegeven, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verheven, zuivere, reine ongelovige, en de 'verdoemde'(zal vroeg of laat veroordeeld worden) ongelovige. Leuk om in dit verband te lezen: De duivelsbrieven van Mark Twain.

    uw ongelovige dienaar D. Fender

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de overheid probeert te strijd tegen het islamofascisme te 'winnen' door ipv de islam, weer 'terug' te keren naar de jaren 50, toen het CHRISTENDOM het voor het zeggen had.

    Er is geen ongelovige die dat steunt... niet 'meer christendom' is de oplossing, maar 'minder islam' aka 'minder geloofsdwang in het openbare leven'

    U doet net, of het christendom van onbesproken gedrag is (inquisitie??).

    Wij willen geen islam EN wij willen NIET terug naar het CHRISTENDOM.

    WIJ WILLEN VERSCHOONT BLIJVEN VAN GELOOFSDWANG.

    duh...

    Ik vond Er is hier maar EEN wet beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mark,

    Eerst even een vraag: kun je je comments-sectie anders instellen (bv. met apart venster zoals ik dat doe op DutchConcerns?

    Je comment-pagina maakt momenteel toegang tot je artikel onmogelijk, hetgeen het lastig maakt te quoten en een logische reactie te geven.

    Vanmiddag/-avond hoop ik tijd te vinden uitgebreid op je artikel in te gaan. Voor nu vraag ik me af waar in het citaat van Bernstein jij meent te lezen dat Verlichting bepleit wordt. De Verlichting is namelijk onderdeel van het probleem, zoals je ook terecht opmerkt.

    Ik vermoed dat je nog geen kennis hebt genomen van het Objectivisme van Ayn Rand, dat iets heel anders is dan Verlichting.

    Over de noodzaak van christendom in de strijd tegen de islam heb ik in mijn weerwoord aan Bas Boei al aangegeven dat dat averechts werkt: het christendom faciliteert de islam juist door haar weigering religie als leidraad (en bron van wetgeving!) uit het openbare leven te bannen.

    Hopelijk tot later (druk, en zo).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En zet dan meteen de servertijd goed

    Zo heb ik deze post gedaan om 15 mei 09:55

    BeantwoordenVerwijderen
  7. M.i. ga je vrij kort door de bocht als je stelt dat godsdienst de oorzaak was van moreel besef en verlichting. Zoals ik betoog in http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=6086 zijn de hersens de motor van de geestelijke ontwikkeling; Logischer is dus te veronderstellen dat met toegenomen druk van dagelijkse geburtenissen de hersenen versneld ontwikkelden met als gevolg verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het laatste middel om de islam te bestrijden. Is met geweld.
    Zij luisteren nergens anders meer naar.
    Ook "onze" ruggegraatloze overheid zet daarin geen zoden aan de dijk.
    Ook de scheiding van kerk en staat is er 1.
    Maar helaas denken de zittende partijen daar anders over.
    Het wordt tijd voor een staatsgreep.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Of godsdienst leid tot moreel besef is heel wel mogelijk maar afhankelijk van het werkelijke morele besef van haar geestelijke leiders. Niet dat het socialisme tot enige verlichting heeft geleid, dat is gewoon een ander geloof. Met een nog beperktere filosofie dan de huidige snelst groeiende. Moreel besef is iets wat mensen van nature aankleeft, naar mijn persoonlijke mening is ieder mens op elk niveau volkomem gefaciliteerd met morele vermogens. Je moet er wel gebruik van maken. Verder vind ik het kort door de bocht te stellen dat de hersenen dan die motor zouden zijn van verlichting. De hersenen zijn slechts een zintuig met het vermogen tot denken. Net als de ogen die slechts bepaalde golflengten waarnemen en de oren bepaalde frequenties, zou je de conclusie kunnen trekken dat zekere materiele beperkingen ook voor de hersenen geldt. Ik veronderstel dat het begrip bovenzintuigelijke waarneming dit geestelijke deel verklaart. Het intellect is dus geheel op de materie gericht. Mogelijk dat door training en prikkeling een toename van verbeterde motoriek en toegenomen vaardigheden te zien geeft op een of ander vlak maar is dus geenszins garantie voor moraliteitsbesef of geestelijke ontwikkeling. Eerst is er moraliteitsbesef en dan pas geestelijke ontwikkeling. Aangezien ik dit nog niet weerlegd heb zien worden acht ik het dus toch mogelijk dat door spiritueel besef die prikkeling tot geestelijke ontwikkeling helemaal niet valt uit sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eric B.
    Dit is een echt interessant boek, moet je echt lezen.
    http://www.press.uchicago.edu/Misc/Chicago/1932594019.html

    Voor de rest: zonder hersenen geen denken, geen intellect. Complexere hersenen, complexer denken. QED

    BeantwoordenVerwijderen
  11. PvdB
    Website aangeklikt. Geen verbinding mogelijk. Is het niet binnen het kader van dit blog bondig uit te leggen, anders moet ik een heel boek doorlezen. Ben het er toch niet mee eens zolang ik het argument niet verneem. Voor zover ik weet gebruikte Einstein, naar zijn eigen veronderstelling hooguit enige tientallen procenten van zijn capaciteit, dus voor gewone stervelingen is dat nog minder. Grootte is dan relatief van minder belang. Kunnen grote ogen altijd beter zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi stuk Mark. Wil wel op één ding aanhaken. Door "Cultuurrelativisme" mogen we niet over andere culturen oordelen. Het is nog veel erger natuurlijk, er is zoiets als "waardenrelativisme" wat maakt dat Goed en Fout niet bestaat.

    Het is het dogma van onpartijdigheid (of objectiviteit). En die onpartijdigheid wordt vaak toegepast om begrip te kweken voor de vijand.

    Sinds ik mijzelf in discussies partijdig noem, ben ik van een hoop ellende af.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Einstein maakte een grapje, kopie link direct naar browser niet aanklikken. het boek geschreven door Gazzaniga (ff googlen)gaat zeer diep in op de aard en oorsprong van het bewustzijn vanuit biomedisch perspectief. Kort en bondig staat het in mijn art op het vrije volk. Eerst waren er hersens toen volgde bewustzijn. Meer hersens meer bewustzijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In principe sluit ik af met: Bewustzijn is een veelheid van factoren, geef maar eens een definitie van bewustzijn, alleen in concepten te vangen, zelfs in de moderne wetenschap neemt men aan dat zegt wel iets over ons weten, dat bewustzijn nauwelijks door rationele denkpatronen is te beinvloeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als laatste maak ik ook een verwijzing: Art & Simon Garfunkel, The vision planted in my brain.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat laatste is met humor bedoeld natuurlijk.
    E. Blessing

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste allemaal,

    Hartelijk dank voor al jullie constructieve reacties. Ik heb ze even gescand, maar helaas nu geen tijd om inhoudelijk te reageren (ook erg druk). "Mijn inziens" is in elk geval aangepast... ;-)

    Groet,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb nog een toevoeging, heb me wat laten afleiden. Mij treft wel de toon in het argument met name van de zijde der atheisten. Niet hier overigens maar ik heb er een paar gelezen aangaande dit onderwerp. Mij doet het persoonlijk niets als u alle gelovigen onder de noemer christenen brengt en een terugkerende abjecte afkeer laat blijken van god en tot bespotting van andersdenkenden overgaat. Voor iets wat niet eens bestaat vormt dit begrip trouwens wel voortdurend het onderwerp van de rubrieken, je zou denken dat die niet bestaande Grote Tovenaar een bizar spel speelt. Uiteindelijk windt u zich dus op over een niet bestaand fenomeen. U mag mij waanzinnig noemen, dat recht heeft u, maar uiteindelijk gaat het om de beste waanzin en zolang er maar echt geargumenteerd wordt. Het zijn aanvallen die deze zaak niet dienen en bij mij doel missen. U wilt dit niet horen maar als rechtgeaard fundamentalistisch atheist mist men toch ook een bepaald kennisaspect ten aanzien van religie. Ben Kok heeft een punt met potentie maar of het DE oplossing is? Eerder symptoom bestijding van HB. De Koran is te analyseren tot meerdere aspecten, bv. de scriptuur is te herleiden tot de herkomst van verschillende religies, deels Judaisme en Christendom en delen van de scriptuur van andere, more ancient, religies. Allah was een toen onbeduidende god die door Bedoeinen werd aanbeden in de Kaaba met 359 andere en na de verovering van Mekka als de ene god geinstalleerd. Hoe legitiem is heden ten dage zo,n religie op basis van de scriptuur van derden, die vervolgens beschimpt worden en bekritiseerd, als u of ik die zou uitroepen en valt die god dan eigenlijk wel te beledigen of mijn nieuwe religie met aanpalende levensovertuiging? Ik blijf zeggen, de Islam kan alleen met kennis van zaken van binnenuit verslagen worden door haar, met kennis van zaken, te wijzen op de oospronkelijke herkomst en het wezenlijke karakter van het daarin beschrevene, van door haar geleende scriptuur. Er is geen andere weg dan deze die geweldloos is en in harmonie te brengen is met de Islam zelf. Andere opties zijn niet mogelijk, een religieuze visie van deze realiteit is niet te bestrijden met macht van welke orde dan ook door partijen die geen moreel standpunt blijken te kunnen innemen en wiens samenlevingen een morele wanorde zijn. Op de huidige basis is zij een uiterst instabiele, zeer snelgroeiende religie die voortdurend fluctueert met de geestelijke staat van haar leiders. De tijd zal het leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een absurd stuk.
    Op mij komt de hele wijze van denken achterlijk over. Maar ik weet ook, zo als jij zijn de meeste Nederlanders gehersenspoelt. Het woord secularisatie werd zelfs ooit door Freek de Jonge gebruikt, men gelooft het. Je maakt verder op mij geen domme indruk, integendeel, ik beweer slechts, dat de compleet naïef bent en niets begrijpt van de werkelijke gebeurtenissen.

    Je maakt bijvoorbeeld geen verschil tussen Christenen en Rooms Katholieken. Maar dat verschil is natuurlijk fundamenteel, alleen, alle christenen die je op TV of in de krant zal zien, zijn Rooms Katholieken. De Bijbel leert geheel andere dingen als de Rooms Katholieke Leer, nergens in de Bijbel wordt geleerd de zondag te onderhouden. Maar de christenen op TV en in de krant maken de zondags plicht tot het hoogste goed, de wet der hypocratie.

    Officieel is enkel het Rooms Katholicisme hetzelfde als Fascisme. Fascisme is de politieke leer van Benito Mussolini, en in 1929 gaf Mussolini het Vatikaan aan de Paus, en maakte van het Rooms Katholicisme de Staatsreligie van Italië.

    Dan maak je nog wat woorden over de scheiding tussen Papentempeltje en Staat. Het zal me worst wezen. Als je zo ver van de realiteit af staat, zoals jij en de meeste bloggers in Nederland, dan kan je weinig zinnigs zeggen. De Islam is een militaire arm van de Rooms katholieke Kerk. Marokko heeft tijdens de Spaanse Burger Oorlog de Fascist (Falangist) Generaal Franco ondersteund met 40000 aan troepen. Marokkanen vandaag de dag in Nederland hebben dezelfde functie, namelijk een militaire arm van de Rooms Katholieke Kerk.

    BeantwoordenVerwijderen